hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > همدان| نقش پررنگ دلالان در افزایش قیمت سیب‌زمینی

همدان| نقش پررنگ دلالان در افزایش قیمت سیب‌زمینی

اگرچه در یک سال اخیر گرانی انواع و اقسام کالاهای مصرفی اتفاق افتاده اما افزایش قیمت بعضی از اقلام خوراکی بیشتر دردسرساز است.

 به گزارش مهر، در روزهای ابتدایی سال 98 قیمت هر کیلو سیب‌زمینی و پیاز به‌عنوان دو کالای دارای جایگاه در سبد خانوار روزبه‌روز افزایش می‌یافت و شرایط به نحوی پیش رفت که قیمت هر کیلو پیاز که در بالاترین حد امکان تا کیلویی ۴ هزار تومان معامله می‌شد تا قیمت هر کیلو ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان هم به مشتری فروخته شد. همین اتفاق سبب شد که به دنبال افزایش قیمت این دو محصول در بازارهای داخلی، دولت ممنوعیت صادرات آن را اعلام کند و رفته‌رفته قیمت‌ها فروکش کرد تا اینکه سوم خردادماه امسال به دنبال بازگشت ثبات نسبی به بازار این دو محصول و بر اساس‌نامه‌ای که وزیر صمت برای رئیس‌کل گمرک ایران ارسال کرده بود ممنوعیت صادرات پیاز و سیب‌زمینی لغو شد. لغو ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی و پیاز این مرتبه تنش را متوجه سیب‌زمینی کرد تا اینکه در کمتر از یک ماه با افزایش ۵ برابری قیمت این محصول در بازار روبرو شده‌ایم به‌طوری‌که رفته‌رفته به قیمت آن افزوده می‌شود و در آخرین پرده از گرانی‌ها، این محصول در بازار همدان که از قضا قطب تولید سیب‌زمینی کشور نیز محسوب می‌شود تا کیلویی ۱۰ هزار تومان پیش رفته است.

دست داشتن واسطه‌ها در افزایش قیمت سیب‌زمینی

کارشناس کشاورزی استان همدان در همین خصوص با اشاره به دست داشتن واسطه‌ها در افزایش قیمت سیب‌زمینی اظهار داشت: بارها دیده‌شده زمانی که کشاورزان محصول سیب‌زمینی را کاشته و منتظر برداشت آن هستند واسطه‌ها محصولی که از قبل خریداری کرده و انبار کرده‌اند را راهی بازار می‌کنند و به قیمت‌های بالا می‌فروشند. نسرین دانشمند با بیان اینکه دلالان سیب‌زمینی را در فصل برداشت با قیمت پایین از کشاورز خریداری و در زمان کاهش این محصول در بازار، آن را با قیمت بالا به مردم عرضه می‌کنند، گفت: همین امر سبب شده سیب‌زمینی باقیمتی بالا به مردمی که سیب‌زمینی یکی از اقلام اساسی تغذیه آن‌ها به شمار می‌رود، عرضه شود. او با بیان اینکه از ابتدای فروردین تا اواسط اردیبهشت کشاورزان خوزستان و جیرفت محصول سیب‌زمینی خود را برداشت می‌کنند و به دنبال آن کشاورزان گرگان تا اواسط خردادماه محصول خود را برداشت می‌کنند، گفت: طی این ماه‌ها میزان این محصول در منطقه همدان کاهش می‌یابد و همین علت اصلی سودجویی واسطه‌ها می‌شود. او با اشاره به وقوع سیل در ابتدای سال جاری در ۲۲ استان کشور اضافه کرد: این مسئله در کنار صادرات، باعث شده عرضه نسبت به تقاضا کمتر باشد و تا زمانی که محصول همدان وارد بازار شود، قیمت‌ها در همین حدود باقی می‌ماند. کارشناس کشاورزی استان همدان گفت: حدود یک ماه دیگر با ورود سیب‌زمینی مناطق مذکور به بازار، قیمت این محصول متعادل می‌شود. دانشمند با بیان اینکه تا حدود یک ماه دیگر سیب‌زمینی همدان وارد بازار می‌شود و قیمت‌ها فروکش می‌کند، گفت: بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال فعال استان همدان را به خود اختصاص داده است.

سالانه ۹۱۷ هزار تن سیب‌زمینی در همدان تولید می‌شود

رئیس سازمان جهان کشاورزی استان همدان نیز بابیان اینکه استان همدان دارای رتبه اول تولید سیب‌زمینی در کشور است، گفت: سالانه ۹۱۷ هزار تن سیب‌زمینی در همدان تولید می‌شود. منصور رضوانی جلال با بیان اینکه سیب‌زمینی یکی از محصولات مهم و تولیدی استان همدان است، اظهار داشت: امسال هم مثل سال‌های گذشته کشت خوب و در سطح تعهد در استان همدان انجام‌شده است. او اضافه کرد: امسال بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان همدان زیر کشت سیب‌زمینی رفته و پیش‌بینی می‌شود ۹۲۰ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود. رئیس سازمان جهان کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۴۰ درصد این تولیدات در فصل تابستان صورت می‌گیرد، اضافه کرد: ۲۰ تا ۲۵ روز دیگر محصولات استان همدان وارد بازار خواهد شد. او با بیان اینکه در مورد محصول سیب‌زمینی ازآنجایی‌که ابتدای امسال شاهد بارندگی و وقوع سیل در برخی مناطق کشور بودیم و با توجه به اینکه استان‌های تولیدکننده محصول سیب‌زمینی ازجمله خوزستان نیز با این مشکل روبرو شدند کشت محصول با تأخیر صورت گرفت، گفت: محصول این استان‌ها قبل از برداشت محصول استان همدان وارد بازار می‌شد که به علت بارندگی‌ها کشت دیرتر انجام شد و از طرفی تولید این استان‌ها کاهش یافت. رضوانی جلال با بیان اینکه با ورود سیب‌زمینی استان همدان به بازارهای کشور این محصول شاهد افت قیمت خواهد بود، گفت: به‌زودی تعدیل قیمت سیب‌زمینی در بازار را شاهد خواهیم بود.

همدان در تولید سیب‌زمینی بی‌رقیب است

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: استان همدان در تولید سیب‌زمینی و هم ازنظر کشت و هم زیر سطح کشت بی‌رقیب است. امیر لاهوتیان بابیان اینکه دلیل افزایش قیمت سیب‌زمینی در بازار مشکلاتی است که سیل در استان‌های شمالی و جنوبی رخ داد، گفت: باعرضه سیب‌زمینی همدان در بازار قیمت متعادل خواهد شد چراکه خلأ آن موجب افزایش قیمت شده اما گرانی اجاره زمین و افزایش قیمت نهاده‌ها نیز در این اتفاق بی‌تأثیر نبوده است. لاهوتیان به لغو ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی اشاره کرد و گفت: مخالفتی با صادرات این محصول در صورت تنظیم بازار کشور نداریم به‌طوری ابتدا باید نیاز کشور تأمین شود و سپس مازاد آن صادر شود کما اینکه در همه دنیا هم همین روش حاکم است و ابتدا نیاز داخلی خود را تأمین کرده و سپس مازاد آن را به شکل‌های مختلف صادر می‌کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد